Crisis check 2012

Vooralsnog is de crisis nog niet voorbij en als we de geluiden mogen geloven zal 2012 misschien nog wel zwáárder worden voor ondernemers en organisaties. Op basis van een eerdere praktische crisis checklist van BDO Accountants & Adviseurs hebben we een checklist gemaakt die u inzicht kan geven in hoe u er voor staat. Is uw organisatie klaar voor 2012 (en verder)?

Ondernemer

  • Heeft u voldoende energie en daadkracht als ondernemer om door te zetten?
  • Neemt u voldoende tijd om in alle rust creatief na te denken over oplossingen?
  • Heeft u er vertrouwen in dat er voldoende bestaansrecht is voor uw bedrijf?
  • Wil u binnen afzienbare tijd stoppen wegens leeftijd?

Strategie

  • Heeft u een heldere strategie?
  • Weten uw medewerkers wat die strategie betekent voor hun werk?
  • Kennen uw klanten uw missie?
  • Weet u wat de financiële gevolgen zijn van uw strategie? Heeft u een meerjarenraming?
  • Kent u de behoeften van uw klanten goed? En vraagt u ze daar wel echt goed op door?
  • Weet u aan welke klanten u uw geld verdient?
  • Heeft u echt inzicht in welke mate uw klanten een beroep doen op uw medewerkers/activiteiten?
  • Heeft u voldoende focus aangebracht om te voorkomen dat de energie in uw bedrijf versnippert?

Organisatie

  • Staan uw leidinggevenden (indien u die heeft) achter de strategie en komen ze met voorstellen om die verder te realiseren?
  • Weten uw medewerkers wat hun taken en verantwoordelijkheden zijn? Kunt u dat direct aan een nieuwkomer vertellen?
  • Betrekt u uw medewerkers van alle lagen bij verbetermogelijkheden in uw bedrijfsvoering?
  • Bent u tevreden over de kwaliteiten van uw leidinggevenden en medewerkers en weet u of ze goed functioneren?
  • Maakt u voldoende gebruik van ondersteunende automatisering of bent u tevreden daarover?
  • Investeert u in de ontwikkeling van uw personeel?
  • Weet u van uw mensen waar hun talenten liggen en maakt u daar optimaal gebruik van?

Sturing

  • Stuurt u voldoende op uw cash?
  • Denk aan hierbij aan creditmanagement, open communicatie met leveranciers en bank, voorraadbeheersing?
  • Beschikt u over managementinformatie wat voldoet aan de drie harde randvoorwaarden voor sturing? Dit zijn:
  1. weergeven van het doel (volgend uit strategie)
  2. koppeling aan bedrijfsprocessen (concreet dus!)
  3. en koppeling aan een verantwoordelijke.
  • Is uw boekhouding bij (maandelijks afsluiten) en bent u tevreden over de invulling van de financiële functie(s)?
  • Heeft u een buitenstaander (adviseur/ commissaris/ kritische vriend) die u regelmatig de spiegel voorhoudt?
  • Geeft uw accountant-adviseur u ongevraagd advies om door de crisis te komen?

 
Alle bovenstaande vragen die u met nee beantwoord heeft, zijn punten ter verbetering/versteviging van uw bedrijf, in het algemeen, maar vooral ook in tijden van crisis. Heeft u behoefte aan een vrijblijvend klankbord op een of meer van deze ontwikkelpunten, dan nemen we graag contact met u op, daag ons uit!

  Vacature portal CNW