HR: De spiegel van de organisatie?!

door: Vion Jamin

Mijn ervaring is, dat waar ik ook kom, iedereen bij HR enorm bevlogen en betrokken is. Onafhankelijk van hoe HR gepositioneerd is, spelen ze altijd een cruciale rol in de organisatie, zien ze wat de organisatie nodig heeft en beseffen ze hoe belangrijk het welzijn van de medewerker is voor het succes van de organisatie. Ze zijn daardoor in staat te spiegelen wat er leeft en speelt. Het maakt niet uit of ze nou aan de voorkant of aan de achterkant van het proces opereren.

Met de voorkant bedoel ik dat HR ziet wat er nodig is en hier de volledige verantwoordelijkheid voor heeft en neemt. Hier zie je vaak dat rust en controle overheerst. Krijgt of neemt HR deze positie niet, dan is de lijn vaak verantwoordelijk. HR zet dan van alles in op verzoek van de lijn en vangt ze op wat er mis gaat.

Wat me opvalt is, dat als de onrust op de HR afdeling groot is, dit vaak ook voor de organisatie als geheel geldt. HR is dus niet alleen in staat alles te spiegelen maar functioneert ook zelf als spiegel. Vernieuwingen beginnen bij HR en alles wat daarvan bij de lijn niet goed is gegaan, eindigt ook weer bij HR.

Die onrust zorgt er op zijn beurt weer voor dat er geen tijd en ruimte is, voor wat HR denkt dat nodig is, om de hectiek die in de organisatie leeft om te buigen. Zelfs als de oplossing wordt aangeboden, ontbreekt de tijd om te verdiepen en het op te pakken. Een vicieuze cirkel die allerminst prettig voelt en zeer zeker niet zal leiden tot het gewenste resultaat.

Ben jij die bevlogen HR professional die weet wat er speelt, die weet wat er nodig is en waarbij de ruimte ontbreekt het ook nog te doen? Doorbreek die vicieuze cirkel en maak een half uurtje vrij voor een spiegelgesprek. Hieronder in te plannen op een voor jou gelegen moment. Ik maak graag tijd voor jou vrij! Jij ook?

 


 

< Terug naar nieuws