Goede voornemens

De crisis houdt momenteel veel bedrijven in hun greep. De waan van de dag lijkt te regeren. Bij veel bedrijven is de eerste reactie:  controleren en saneren. Alles weer in de hand te krijgen, ingegeven door de valkuil van de kortetermijn-gerichtheid. Langetermijnstrategieën verdwijnen in het archief.

Zo viel in een artikel in Intermediair (29-10-11) te lezen dat managers beweren dat strategische planning niet meer kan, want het is allemaal onvoorspelbaar geworden. In hetzelfde artikel beweren strategie-experts gelukkig het tegendeel, zij vinden: 'Hoe meer turbulentie , hoe belangrijker strategie wordt. Zoals Steve Jobs ooit zei; 'Loop niet dom met de kudde mee, maar volg je eigen inzichten en intuïtie. Get rid of the crappy stuff'¹.

Meer dan ooit is het van belang dat we ons niet mee laten nemen in de onrust maar dat we ons allemaal voornemen om door te gaan met datgene waar we goed in zijn. Terug naar de kern en van daaruit blijven ondernemen, vooruit kijken en risico's nemen.

'Je krijgt betere organisaties door je werknemers beter te maken en dat doe je niet door ze weg te sturen' zegt Freek Vermeulen in zijn wetenschappelijke studie Business Exposed. Onderzoek wijst volgens Vermeulen uit dat de inzet van werknemers na een reorganisatie doorgaans afneemt en het verloop een onverwacht hoge vlucht neemt. 'Alleen bedrijven met een goede reputatie op het gebied van personeelsbeleid weten de schadelijke effecten te ondervangen. Ze onderscheiden zich door minder verloop en gemotiveerde medewerkers. De rest eindigt na een reorganisatie eerder slank en lam, dan slank en lenig', aldus Vermeulen. (bron: NRC, 13/12/11)

Wat is dan het alternatief? 'Werkgevers moeten in crisistijd niet zozeer reorganiseren, maar hun organisatie optimaliseren',  stelt psycholoog Arjan Eleveld.'Mensen hebben een paar basisbehoeften: aandacht en waardering plus zekerheid en structuur. Als een werkgever hierin voorziet kan hij zijn werknemers aan zich binden en een beter bedrijfsresultaat boeken. Zo simpel is het'. (bron: NRC, 19-12-2011)

 

Uit bovenstaande onderzoeken valt te concluderen dat in de meeste gevallen de meeste winst valt te behalen bij het optimaliseren van uw medewerkers. Dit is een continue proces, waardoor u niet alleen in crisistijden (pas) afscheid neemt van mensen die hun talenten elders hebben liggen. Mocht u onverhoopt toch ineens moeten saneren, dan is het van groot belang op een zorgvuldige wijze afscheid te nemen. Niet alleen voor de mensen die vertrekken, maar ook  zodat de mensen die achterblijven, vertrouwen houden in uw organisatie.
 
Doe de 2012 crisischeck en ga na hoe u er op dit moment voor staat
< Terug naar nieuws