Trek in koffie? 

door: Marca van den Broek
Dat is overigens niet zonder slag of stoot gegaan. Ik weet nog goed dat ik een Twitter account had aangemaakt en dat m'n eerste tweet ging over een voorstelling die ik die avond ging zien. De gedachte 'Wie zit daar nou op te wachten' bekroop me al snel en de volgende dag heb ik m'n Twitter account zelfs gedelete. Ik vond het helemaal niks. Maar het bleef toch kriebelen en toen ik er even voor ging zitten om te bedenken wat Twitter voor mij zou kunnen betekenen (het Why) en wat ik er zou kunnen delen (het What) was een nieuwe liefdesrelatie geboren. Inmiddels ben ik een paar jaar en een paar duizend volgers verder en heb ik enorm veel inspiratie opgedaan, leuke mensen leren kennen, kennis gekregen over onderwerpen die belangrijk voor me zijn en heeft Twitter me, ook niet onbelangrijk. heel veel werk opgeleverd. En dit geldt niet alleen voor Twitter, ook Facebook en andere social media platforms nemen een belangrijke plek in in mijn leven. 
 

Het 'why'

 
Als je het mij vraagt kun je als zakelijk professional niet om social media heen. Niet alleen kun je jezelf en waar je voor staat heel goed laten zien op social media. Ook is social media bij uitstek geschikt voor het aanknopen van relaties en het aangaan van gesprekken. Goed voor je carrière dus, of je nou in loondienst werkt of voor jezelf. 
 
Het is dan, als eerste stap, wel belangrijk om na te gaan wat je wilt bereiken met je aanwezigheid op social media. Ben je op zoek naar verbinding met andere professionials? Of ben je op zoek naar een nieuwe baan of uitbreiding van je netwerk? Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws op jouw vakgebied? GeÏnspireerd raken? Het zijn allemaal legitieme redenen om social media in te zetten. 
Een combinatie van verschillende redenen is natuurlijk ook prima, al kan het handig zijn om een focus te kiezen. Eén reden die wat mij betreft niet legitiem is, is om reclame te maken voor jezelf, daar zit echt niemand op te wachten. Social Media draait uiteindelijk om het delen van zinvolle content en het aangaan van relaties, niet om het jezelf op de borst kloppen. 
 

Personal branding

 
Ik had het al even over focus kiezen, voor mij heeft duidelijk laten zien wie je bent daar ook mee te maken. Personal branding dus. Eén van de nadelen van social media is namelijk dat er een enorme hoeveelheid informatie over iedereen uitgestort wordt. Om daarin op te vallen en herkenbaar te worden, is het belangrijk dat je een helder beeld van jezelf neerzet. Anders is al je inspanning voor niks en dat is ook zonde. De onderwerpen waar je over schrijft bepalen voor een deel het beeld dat mensen van jou krijgen, maar ook je tone of voice is belangrijk. Ben je heel serieus of juist grappig? Heel persoonlijk of juist zakelijk? Niet dat je een ééndimensionaal beeld van jezelf neer moet zetten, liever niet zelfs, maar enige uniformiteit helpt wel. Mensen willen nou eenmaal graag weten waar ze aan toe zijn. 
 
Het 'what'
 
Het grote struikelblok voor veel mensen, want wat ga je dan delen, waar ga je over schrijven.... Dat hangt wat mij betreft af van een aantal factoren, namelijk wat je ermee wilt bereiken en wie je wilt bereiken. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een baan kun je dat op verschillende manieren doen. Je kunt bijvoorbeeld verbinding zoeken met mensen bij bedrijven waar je graag zou willen werken en het gesprek met hen aangaan. Of misschien wil je je netwerk simpelweg uitbreiden, dan post je weer heel andere updates. En misschien wil je wel jezelf als professional in de markt zetten, zodat collega's weten wie je bent en waar je voor staat. Ook dat kun je op verschillende manier doen, maar net wat bij jou past. Je kunt bijvoorbeeld laten zien dat je jezelf ontwikkelt door te delen dat je bezig bent met een verdiepingscursus. Laten zien dat je verstand van zaken hebt door zinnige dingen te schrijven over jouw werkveld of door informatie te delen die belangrijk is voor jouw doelgroep. Wat je ook doet, het is in ieder geval fijn als je weet wat je wilt delen, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker en logischer. Niet in de laatste plaats voor jezelf. 
 
En vergeet vooral niet om het gesprek aan te gaan met andere mensen. Niet alleen zakelijk interessant (netwerken!) maar ook waar social media uiteindelijk om draait. Reageer op de updates van andere mensen, beantwoord vragen, ga de discussie aan en reageer als mensen jou iets vragen. Niet alleen wordt social media zinvoller door interactie, het wordt er ook veel leuker door! 
 
Tot slot
 
De nieuwe social media platforms schieten als paddestoelen uit de grond, gelukkig is het helemaal niet nodig om overal actief te worden. Sterker nog, je kunt beter voor een paar platforms kiezen waar je echt actief wordt dan versnipperd bezig te zijn. Voor welke platforms je dan moet kiezen? In theorie hangt dat af van je doelgroep, in de realiteit zit 'bijna iedereen' op Twitter en Facebook, dus zijn dat in ieder geval logische plekken om actief te worden. En Linkedin natuurlijk, zeker als je je op een zakelijke doelgroep richt.  En Instagram, Pinterest, Google +, Pheed of Vine? Allemaal hartstikke leuk, maar ik zou er alleen iets mee doen als je er zelf heel erg blij van wordt of als je weet dat jouw doelgroep daar super actief is. Ook hier geldt: kies een focus.
 
 
 
 
< Terug naar nieuws