Stress Test

Waar komt (jouw) stress vandaan?

Om inzicht te krijgen waar stress vandaan komt, is het raadzaam eens stil te staan bij de oorzaak van jouw spanningen. Zijn in de afgelopen periode grote veranderingen in jouw leven geweest? Waar maak je je zorgen over? Ook positieve gebeurtenissen kunnen veel aanpassingen van je vergen en daardoor spanningen met zich meebrengen.

Kruis aan welke van de volgende levensgebeurtenissen je in de afgelopen twee jaar hebt meegemaakt, of waarover jij je zorgen hebt gemaakt.

☐ Een scheiding of verbroken relatie

☐   Verandering van baan

☐ Dood of ziekte van je partner

☐   Gezondheidsproblemen/ziekte

☐ Dood of ziekte van een naast familielid

☐   Conflicten met je kinderen

☐ Dood of ziekte van een goede vriend

☐   Conflicten op het werk

☐ Trouwen

☐   Een nieuwe baan

☐ Ontslag

☐   Kind krijgen

☐ Verhuizing

☐   Zorgen over je woonsituatie

☐ Relatieproblemen

☐   Werkloosheid

☐ Financiële problemen

☐   Een grote verbouwing

☐ Zorg voor een ziek familielid

☐   Pensioen

☐ Problemen in de relatie met een vriend of       familie

 

 

 

Uit onderzoek is gebleken dat jouw gezondheid eerder in gevaar komt naarmate je meer van deze gebeurtenissen hebt meegemaakt in de afgelopen tijd, of wanneer de verandering die je overkwam veel pijn en verdriet met zich meebracht. Is dat het geval, dan heb je meer kans op de stresssymptomen uit de volgende oefening en meer kans om ziek te worden en ongelukken te maken in het verkeer.

Waar heb je last van?

Je kunt natuurlijk gewoon aan jezelf vragen hoe gestrest jij je op dit moment voelt. Dat zal een aardige indicatie geven van jouw stressniveau. Maar omdat stress veel gevolgen heeft voor de gezondheid en ons gedrag waarvan we ons niet altijd bewust zijn, kun je beter dit stresstestje doen.

Vul achter elk van de volgende symptomen in hoe vaak je hier last van hebt.
0 = nooit;            1 = soms              2 = vaak               3 = zeer vaak

 

Stress symptoom

score

Stress symptoom

 score

Vermoeidheid of uitputting

___

Teveel drinken

___

Bonzend hart

___

Te veel roken

___

Snelle pols

___

Te veel geld uitgeven

___

Verhoogde transpiratie

___

Te veel drugs of medicijnen

___

Pijnlijke nek of schouders

___

Gevoel van verwarring

___

Lage rugpijn

___

Zenuwachtig of angstig

___

Tandenknarsen of verkrampte kaken

___

Geïrriteerd

___

Huiduitslag

___

Minder zin in seks

___

Hoofdpijn

___

Boosheid

___

Koude handen of voeten

___

Slaapproblemen

___

Benauwdheid op de borst

___

Vergeetachtigheid

___

 

Misselijkheid

___

Malende gedachten

___

 

Diarree of verstopping

___

Rusteloosheid

___

 

Maagklachten

___

Concentratieproblemen

___

 

Nagelbijten

___

Huilbuien

___

Zenuwtrekken of tics

___

Regelmatig ziek melden

___

Slikproblemen of droge mond

___

Vervelende gedachten

___

Verkoudheid of griep

___

Ongeduld

___

Lusteloosheid

___

Depressieve gevoelens

___

Te veel of te weinig eten

___

Hulpeloos of hopeloos gevoel

___

(Sub) Totaalscore

____

 

 

 

Jouw score in vergelijking met die van anderen:

0 - 19:Lager dan gemiddeld.

Voorlopig hoef je je geen zorgen te maken over jouw stressniveau, maar blijf voldoende ontspanning zoeken.

20 - 39: Gemiddeld

Je hebt aardig wat stress klachten. Je zult er zeker baat bij hebben ontspanningsoefeningen te doen.

40 - 49: Hoger dan gemiddeld

Je zit in de gevarenzone, je bent erg gestrest en je moet dringend aan ontspanning werken.

> 49: Veel hoger dan gemiddeld

Je bent enorm gestrest; jouw gezondheid loopt gevaar. Je moet onmiddellijk tijd voor jezelf nemen en prioriteit geven aan je gezondheid.

LET OP: Een gemiddelde score wil niet zeggen dat het wel goed zit met het stressniveau, zeker niet als je boven de 30 hebt gescoord. 'Gemiddeld' zegt wellicht slecht dat veel mensen erg gestrest zijn.

Je kunt deze test nog eens doen als je een tijdje met de oefeningen hebt gewerkt, of als je al wat meer ontspannen bent geworden.

 

< Terug naar nieuws