Hoe maak je een goed Linkedin profiel? 10 tips!

Blog CNW | door: Marca van den Broek

Werkgevers hebben het vaak over mobiliteit. Maar wat kan je er zelf aan doen om te zorgen dat je aantrekkelijk blijft voor de arbeidsmarkt? Als je Linkedin in wilt zetten is een goed opgebouwd en professioneel profiel super belangrijk. Je profiel, de samenvatting en je cv zijn daarbij van cruciaal belang. Niet alleen omdat Linkedin goed scoort in zoekresultaten, waardoor jouw profiel meestal als 1e of 2e link te zien is als mensen jou googelen, maar ook omdat steeds meer recruiters Linkedin gebruiken om nieuwe mensen te zoeken. Altijd goed om je bewust te blijven van wat je waard bent en daarna weer vol te kunnen kiezen voor je huidige baan.

linkedinTip1: gebruik een goede profielfoto

Zorg voor een professionele foto, geen kiekje 'waar je zo leuk op staat', maar een professionele foto waarop je gezicht goed te zien is. Zorg ook voor een herkenbare foto, niet een van jaren geleden, en kijk (liefst lachend en ontspannen)  in de camera.

Tip 2: wat wil je bereiken?

In de samenvatting biedt Linkedin je de mogelijkheid om jezelf te profileren. Waar je cv naar het verleden kijkt, kun je de samenvatting gebruiken om een blik op de toekomst te werpen: wat wil je bereiken, waar wil je naar toe werken. Belangrijk hierbij is om een goede focus te kiezen door een duidelijke keuze te maken voor je doel(en).

Tip 3: wees zo concreet mogelijk

Als je de tekst voor de samenvatting schrijft, wees dan zo concreet mogelijk en hou je potenti ële werkgever (of recruiter) in je achterhoofd: waar is die naar op zoek, wat vind die interessant om over jou te lezen? 

Tip 4: gebruik zoekwoorden

Gebruik in je samenvatting (en in je cv) zoekwoorden waarvan je weet dat jouw potenti ële opdrachtgever (of recruiter) er op zoekt.

Tip 5: gebruik het portfolio

Linkedin biedt tegenwoordig de mogelijkheid om je samenvatting (en je cv) kracht bij te zetten door een portfolio, je kunt hier bestanden uploaden. Denk bijvoorbeeld aan een filmpje waarin jij jezelf presenteert. Of een interessant artikel dat je hebt geschreven, of je prachtig vormgegeven cv

Tip 6: beschrijf je werkzaamheden

Gebruik je cv ook om -naast je functie titel- je belangrijkste werkzaamheden te beschrijven. Probeer ook hier zo concreet mogelijk te zijn en rekening te houden met de zoekwoorden waarop recruiters en werkgevers zoeken.

Tip 7: beschrijf de resultaten die je hebt behaald

Het kan handig zijn, zeker als dat belangrijk is voor de functie waarnaar je op zoek bent, om ook je behaalde resultaten in je cv te noemen en nader toe te lichten. 

Tip 8: projecten gedaan?

Heb je in het verleden interessante projecten gedaan? Ook die kun je beschrijven. Handig is dat je aan een project ook direct de mensen kunt koppelen met wie je dat project hebt uitgevoerd en dat je kunt een project kunt koppelen aan een baan die je in je cv hebt opgenomen. 

Tip 9: Skills

Linkedin biedt je ook de mogelijkheid om je vaardigheden (skills) aan te geven. Je kunt zo veel skills aanmaken als je zelf wilt, maar ook hier geldt: wees zo concreet en relevant mogelijk en houd je potenti ëele werkgever en de recruiters in je achterhoofd. Leuk is ook dat mensen die jou kennen je skills kunnen bekrachtigen.

Tip 10: Aanbevelingen

Vraag gerust aan mensen of ze een aanbeveling voor je willen schrijven, dat vindt niemand gek, maar vraag het alleen als ze ook echt iets zinnigs over je kunnen zeggen. En schrijf zelf ook eens een aanbeveling voor iemand. Kleine moeite, groot plezier!

 

< Terug naar nieuws