Hoe ga jij om met stress? 5 tips

Blog CNW | door: Marca van den Broek

1. Bewegen

Bewegen is heel goed om opgebouwde stress af te laten vloeien. Even je hoofd leeg maken in de sportschool, een rondje lopen met de hond, yoga, hardlopen, het helpt allemaal. Niet alleen zorgt bewegen ervoor dat je je hoofd leegmaakt (en alleen dat al is fijn), het zorgt er ook voor dat je de  vecht-vlucht reactie, die stress in je lijf oproept, een lichamelijke uitlaatklep geeft.

2. Eten

Helpt eten bij stress? Zeker! Er wordt steeds meer bekend over de invloed van bepaalde voedingsstoffen op lichaam en geest. Suiker bijvoorbeeld heeft een averechtse uitwerking op stress. Als je iets eet waar suiker in zit stijgt je bloedsuikerspiegel heel snel om daarna weer in te zakken. Beter niet te vaak suiker eten dus. Als je veel last hebt van stress kun je bijvoorbeeld dingen eten waar veel magnesium in zit, je kunt dan bijvoorbeeld denken aan ongebrande noten, avocado, pure (minstens 70%) chocola, garnalen of sojabonen.

3. Denken

Piekeren zorgt voor stress en is tegelijkertijd ook niet zo heel zinvol. Je lost er immers niks mee op. Wat kan helpen om piekeren te verminderen, is om een dagelijks piekeruurtje in te stellen. In dat uur mag je piekeren wat je wilt en op de rest van de dag mag het dan niet meer. Wat ook kan helpen - zeker als je het overzicht kwijt dreigt te raken - is om alles wat je 'moet' doen op te schrijven. Je krijgt dan snel weer inzicht in en ziet beter waar je prioriteiten moeten liggen en wat nog wel even kan wachten

4. Ademhalen

Een simpele oefening die er voor zorgt dat de stress snel minder wordt: leg een hand op je buik en haal diep adem (door je neus), hou je adem één  seconde vast en adem dan vier seconden uit via je mond. Paar keer achter elkaar doen. Werkt gegarandeerd!

In het verlengde daarvan: mediteren helpt. Als je elke dag de tijd neemt om tien minuten tot een kwartier te mediteren zul je al snel merken dat je minder last hebt van stress. lastig om te mediteren? Op Youtube staan heel veel geleide meditaties, die je tien minuten tot een kwartier (of langer) meenemen in een meditatie en je precies vertellen wat je 'moet' doen. 

5. De lat lager leggen

Heb je vaak last van stress? Dan kan het natuurlijk ook zijn dat je gewoon te veel van jezelf vraagt. Misschien is het zinvol om eens kritisch te kijken naar wat je allemaal doet? Doe je niet gewoon veel te veel? En, ook belangrijk,  welke eisen stel je aan jezelf? Als je vindt dat alles wat je doet de perfectie moet naderen, maak je het jezelf wel heel moeilijk.

Een leven zonder stress?

Helemaal zonder stress door het leven gaan is een illusie. En soms is een beetje stress ook prettig en heb je het ook wel nodig om deadlines te halen of om iets voor elkaar te krijgen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat kortdurende stress helemaal niet zo ongezond is, sterker nog, dat het eigenlijk wel goed is voor je. Je geheugen krijgt er bijvoorbeeld een behoorlijke boost van. Stress wordt pas echt een probleem als het chronisch wordt. Chronische stress gaat een negatieve rol spelen in je gezondheid en dan krijg je er echt last van. En dat wil je natuurlijk voorkomen.

< Terug naar nieuws