Heb jij wel eens op een ballon gezeten?

Blog CNW | door: Margreet Suurenbroek

Leren van een ballon

Onlangs volgde ik met de loopbaanadviseurs van CNW een workshop Stress te lijf. Alle deelnemers kregen een ballon om op plaats te nemen. We werden gevraagd, terwijl we dit deden, goed in de gaten te houden welke gedachten en gevoelens opkwamen.

- "Hij gaat vast knappen"

- "Op een ballon zitten kan niet"

- "Zou het hard aankomen als ik er doorheen zak?"

Het bleek bij nader inzien enerverend en licht stresserend om op een ballon te gaan zitten. Toen ik mijn gewicht steeds meer op de ballon plaatste, merkte ik dat deze mij toch kon houden. Wat deze kleine oefening al niet aan gedachten en emoties opriep was frappant.

Stress en bewustwording

Het doel van de trainers was ons bewust te maken van onze gedachten, gevoelens en acties. Zij gaven aan dat stress ontstaat wanneer je denken, je voelen en je gedrag niet op één lijn zitten. Bijvoorbeeld meedoen met de ballonoefening (gedrag), ondanks de gedachte "dit kan niet " (denken) en weerzin (voelen).

Stressreacties zijn niet altijd functioneel en kunnen een negatief effect hebben op gezondheid en welbevinden. Mensen kunnen stress herkennen en patronen doorbreken door zich bewust te zijn van lijf en gevoel. Door het inzicht in eigen gevoelens en gedachten krijg je de mogelijkheid om jouw grenzen af te bakenen en je vitaliteit te vergroten.

Even terug naar de ballonoefening: Spanning voelen is op zich niet verkeerd.  Het gaat erom dat we ons bewust worden van spanning en kunnen zorgen voor balans als spanning te lang voortduurt.

Is het een brug te ver om medewerkers op een ballon te zetten?

Steeds meer organisaties moedigen hun medewerkers aan het beste uit zichzelf te halen. Bedrijven met hart voor hun mensen en hun product zijn bezig met het creëren van bevlogenheid en gezondheid. Maar hoe?

Organisaties kunnen hun medewerkers stimuleren zich bewust te worden van hun voelen en denken. Door zich ervan bewust te zijn kunnen mensen hier in hun handelen rekening mee houden en voorkomen dat zich te veel stress ophoopt. Een organisatie die de weerbaarheid van medewerkers wil vergroten zou dus kunnen stimuleren dat men zich bewust wordt van zijn gevoelens en gedachten. Lichaamsbeweging, meditatie en mindfulness oefeningen hebben allen dit effect. De ballon oefening is dus zo gek nog niet!

Een leuke vraag voor jezelf

Ook ik probeer tegenwoordig alerter te zijn op de signalen van mijn lijf. Bijvoorbeeld als ik in een gesprek een rotgevoel krijg, negeerde ik dat vroeger, en nu luister ik er naar zodat ik erachter kan komen wat dit gevoel betekent.

Mijn vraag aan jou als lezer is:

  • Luister jij ook naar signalen van jouw lichaam?  Hoe vaak kijk jij naar binnen?
  • Zou jij jezelf of anderen in je omgeving willen stimuleren om dit vaker te doen?
  • En ben je nieuwsgierig geworden hoe het is om op een ballon te gaan zitten?
< Terug naar nieuws