6 vragen aan TOPdesk over het belang van selectie voor je bedrijfscultuur

Blog CNW | door: Marca van den Broek

TOPdesk is een internationaal bedrijf, dat zich richt op service management software en consultancy. Wereldwijd werken er zo'n 591 mensen, waarvan 411 in Delft . TOPdesk heeft een bijzondere bedrijfscultuur, waarin vrijheid, verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid centraal staan. Ik sprak er over met Wendy van Slooten en Anne Thiadens, beide HR adviseur bij TOPdesk en onder andere verantwoordelijk voor het opleiden van TOPdesk-collega's op het gebied van selectie. We spraken over de bedrijfscultuur van TOPdesk en over de belangrijke rol van selectie.

Bij TOPdesk wordt veel verwacht van de werknemers, er wordt van uitgegaan dat je zelfredzaam bent, verantwoordelijk en open. Dat maakt o.a. dat TOPdesk nog steeds aanvoelt als een jong en klein bedrijf. Het maakt ook dat selectie ontzettend belangrijk is. En dan gaat het niet alleen om vaardigheden, maar ook om wie je bent en of je bij TOPdesk past.

Wat maakt het werken bij TOPdesk zo leuk?

Anne: "Wat het voor mij heel leuk maakt om hier te werken, is dat je heel veel ruimte krijgt om te ontdekken wat je zelf leuk en belangrijk vindt. En dat je dat ook verder uit kunt bouwen als je wilt. Je zit niet vast in een bepaald functieprofiel. Je krijgt de ruimte om te ontdekken wat je leuk vindt, maar ook wat je niet leuk vindt, en dat vind ik heel waardevol."

Niet iedereen kan die ruimte aan, hoe selecteren jullie nieuwe mensen?

Wendy: "We selecteren niet alleen op skills of op bepaalde ervaring, we letten in de selectie ook heel erg op wie de persoon is. Die persoon moet ook matchen met onze cultuur. Hij of zij moet de cultuur verbeteren en versterken, niet alleen consumeren."

Hoe krijgen jullie het voor elkaar om de bedrijfscultuur van een klein bedrijf vast te houden?

Wendy: "Ik denk dat de sleutel is dat de cultuur die we hebben heel erg gericht is op openheid. Het vertrouwen dat mensen in elkaar hebben. Als je zo'n soort klimaat weet te creëren en mensen weten daar in te functioneren en merken dat dat goed is.... Je hoeft bij ons geen fouten te verdoezelen en je krijgt ook niet ineens een slechte beoordeling als je een keer een fout maakt. Helemaal niet. Wolter, de directeur zegt altijd: "als mensen geen fouten maken is het pas verdacht." Dat zorgt er mede voor dat iedereen heel toegankelijk blijft en dat mensen geen geheime agenda's hebben. Het is gewoon heel ontspannen en dat zorgt voor ruimte."

 

Anne: "En de teamleiders spelen ook een belangrijke rol binnen het vasthouden van de bedrijfscultuur. Bij de selectie van de teamleiders letten we er bijvoorbeeld niet alleen op of iemand de beste is in zijn of haar werk, maar ook dat hij of zij de cultuur van TOPdesk in z'n vingers heeft en uit kan dragen."

Bij de selectie van nieuwe mensen gaat het dus niet alleen om vaardigheden, maar ook om karakter. Lijkt me best lastig. Hoe kom je er achter hoe iemand in elkaar steekt?

Wendy: "We hebben een systeem van een 1e en een 2e ronde. In de 1e ronde wordt heel erg gefocust op 'past iemand bij TOPdesk'. Hoe herkennen we die? We triggeren op mensen die open en leergierig zijn, die zelf in actie komen. Mensen die ondernemend van zichzelf zijn, intelligent en die vertrouwen en verantwoordelijkheid ook belangrijk vinden in de dingen die ze doen. Daar gaan we in gesprekken naar op zoek. En als ze dan ook nog eens leuk zijn......."

 

Anne: "En daarbij zoeken we ook naar een zeker mate van zelfkennis, daar worden we allemaal heel gelukkig van. Natuurlijk zit je in een sollicitatiegesprek en wil je jezelf in zekere mate verkopen, maar ik vind het heel charmant als mensen ook hun onzekerheden durven laten zien. Ik wil echt een gesprek hebben. Je mag ook best kritisch zijn, maar dan wel graag op een opbouwende en positieve manier. Niet dat je alles buiten jezelf legt. Een hoog 'het komt wel goed gehalte', daar word ik altijd heel gelukkig van."

Wat voor rol speelt CNW bij de selectie van nieuwe kandidaten?

Anne: "De trainingen van CNW zijn eigenlijk vaste prik voor nieuwe teamleiders. Die volgen een training omdat zij uiteindelijk ook nieuwe mensen voor hun eigen teams gaan selecteren. En ook collega's die deel uit gaan maken van het selectieteam nemen deel aan het trainingstraject. In dat traject vertellen wij hen over de filosofie van TOPdesk, waarom we selecteren op de manier waarop we dat doen, waar we op letten en hoe je nieuwe kandidaten interviewt. Vervolgens maakt CNW een verdiepingsslag en leert hen hoe je nog verder door kunt vragen, met een zogenaamde scripttraining. Je kunt bijvoorbeeld de vraag stellen 'ben je klantgericht?', maar in de training leren we waar je op moet letten, hoe je door moet vragen, welke vraagtechnieken je in kunt zetten zodat je echt precies snapt waar iemand het over heeft, alsof je er bij was op het moment dat het gebeurde. Dat geeft ons de kans om echt een concreet beeld te krijgen van iemand."

 

Wendy "Wij vinden motivatie en talent belangrijker dan het juiste profiel. Wij gaan er van uit dat, als iemand slim is en leergierig, hij of zij de potentie heeft om heel veel te leren. Zodra iemand qua persoonlijkheid bij ons past en echt gemotiveerd is, dan gaat de rest min of meer vanzelf. Wij letten er verder heel scherp op of iemand TOPdesk echt leuk gaat vinden en gaat passen binnen onze bedrijfscultuur."

Werken er vooral starters bij TOPdesk?

Wendy: "Dat begint langzamerhand te veranderen, het komt steeds vaker voor dat we ook young professionals aannemen. We selecteren bij voorkeur op talent. Als we denken dat het echt iemand is waar we heel ver mee kunnen komen, en als we zien dat iemand zelf ook oprecht verder wil komen en kansen ziet bij TOPdesk, dan kijken we niet alleen naar relevante werkervaring. We kijken bijvoorbeeld ook naar de interesses van iemand: was iemand van jongs af aan bijvoorbeeld al bezig met technische dingen, of heeft hij of zij buitenlandervaring of vrijwilligerswerk gedaan. Het gaat ons om de brede interesse die iemand toont. En dat kan een starter maar ook een young professional zijn." 

 

CNW kan ook voor uw bedrijf een rol van betekenis spelen, neem gerust contact op om samen met ons te kijken wat we voor u kunnen betekenen! 

< Terug naar nieuws